تبلیغات
عاشقان کربلا - عید نوروز
نوشته شده توسط : محمد علی احمدزاده
سكه به پارسی تَنكه یا سِتر یا سیكو می‌شود. كه به دیدگاه من سكه معرب همان سیكو پارسی است. ولی بر پایه‌ی گفته دكتر ناصر انقطاع تنها سین آغازین آن شوند (دلیل) هفت سین بودن آن نمی‌شود.

  نشان سالگشت (تحویل سال):

 

بر سفره هفت سین تخم‌ مرغ را روی آینه می گذارند یا برگ سبز و نارنج را در كاسه آب می اندازند و گویند هنگام سالگشت تخم مرغ یا برگ سبز و نارنج تكان خواهند خورد. 

  

  زرتشتیان و یا ایرانیان کهن د‌ر نخستین بامداد نوروز در كنار چهارچوب پایین در ورودی خانه اندكی آویشن میریزند كه نشان برپایی جشن در آن خانه است.

زرتشتیان در نخستین روز سال نو به نیایشگاه مكان زندگی خود می روند تا سال نو را با همبستگی با یكدیگر و نیایش به درگاه اهورامزدا آغاز نمایند و سپس مانند هر ایرانی دیگر به دیدار بزرگان، خویشاوندان و آشنایان میروند.

  فردوسی درباره‌ی جشن نوروز چنین می‌گوید:

  به جمشید بر، گوهر افشاندند      مر آن روز را روز نو خواندند

سر سال نو هرمز و فروردین     بر آسوده از رنج، تن دل، زكین

بزرگان به شادی بیاراستند        می و جام و رامشگران خواستند

چنین روز فرخ از آن روزگار     بمانده از آن خسروان یادگار

  بیایید همانند هر سال در كنار آرامگاه پدر ایران، كورش بزرگ، گرد هم آییم و با آرامش و شادی جشن كهن نوروز را آنجا برگزار كنیم. كورش ما بیداریم!

  ‌بر پایه‌ی پژوهش‌های دكتر بهرام فره وشی و دكتر ناصر انقطاع چه زیبا و به جا است كه سكه و سماور و به ویژه ماهی قرمز را از سفره‌های هفت سین ایرانی بزداییم و ارزش مینوی (معنوی) سفره‌ی هفت سین كهن ایرانی را پاس داریم!

 




تاریخ انتشار : شنبه 2 فروردین 1393 | نظرات ()